[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Irina jest odbierana przede wszystkim przez prymat jej płci.Hiperbolizacja jej seksualności (zachowanie, słownictwo, ubiór), sadystyczne znęcanie się nad Scuryym ukazują cechy przyszłej władzy.Jej triumf jest jednak chwilowy.Kiedy Księżna zwycięża ostatecznie, kiedy Sajetan w zachwycie i uwielbieniu wynosi ją jako wcielenie wiecznej kobiecości, „wszechbabia”, spuszcza się na nią z góry „druciana klatka, jak dla papugi - Księżna zwija skrzydła” [.].Feniks, Rajski Ptak zostaje zredukowany do roli papugi [.].8Przerażającą perspektywę odsłania również wejście na scenę Hiper-Robociarza oraz dygnitarzy, którzy reprezentują nową epokę, rewolucję naukowo-techniczną.Można się spodziewać nowego reżimu, tym razem opartego na władzy biurokratów i techników.Sprawy społeczne nie będą załatwione, wszystko zostanie jak dawniej.Zmieni się tylko personalna obsada wysokich stanowisk i głoszone hasła.Witkacy obnaża mechanizm władzy, który każdorazowo prowadzi do uwikłania rządzących i zaprzedania ideałów.Ktokolwiek będzie ją sprawował - ulegnie jej zniewalającemu działaniu, wystarczy mu fascynacja nią i płynące stąd korzyści.Władza wyzwala więc obłudę, kształtuje egoistyczne postawy, zabija indywidualizm i troskę o społeczeństwo.Dążenie do lepszej przyszłości dla ogółu poprzez przejęcie władzy jest więc fikcją, nierealną mrzonką.Kolejne przewroty nie są w stanie załatwić problemów społecznych.Odwracają tylko dotychczasowy układ sił.Zniszczenie indywidualizmu i wrażliwości jednostki prowadzi do upadku kultury.Naturalną konsekwencją tego stanu rzeczy będzie zagłada ludzkości.Władza jest więc ukazana w negatywnym świetle, z wszelkimi niebezpieczeństwami, które za sobą pociąga i pesymistyczną perspektywą na przyszłość - nie załatwi palących problemów.Groteskowy obraz świataWśród pojęć kojarzących się z najsłynniejszym dramatem S.I.Witkiewicza często wymienia się następujące: groteska, parodia, ironia, katastrofizm.Wszystkie pozostają ze sobą w związku, zaś na plan pierwszy wysuwa się groteska.Jest to kategoria estetyczna występująca w wielu dziedzinach sztuki, przejawiająca się w takim ukształtowaniu elementów utworu, że jest on odbierany jako absurdalny w zestawieniu z rzeczywistością i rządzącymi nią prawami empirycznymi, psychologicznymi itd.i/lub niespójny pod względem wzajemnego stosunku do siebie elementów świata przedstawionego.Absurdalność może polegać na wprowadzeniu fantastyki, deformacji postaci i przedmiotów, posługiwaniu się brzydotą, karykaturą, wynaturzeniem.Niespójność polega na odwoływaniu się do różnych zasad motywacyjnych, co powoduje zakłócenie związków przyczynowo-skutkowych; na mieszaniu różnych nastrojów i tonacji stylistycznych; na parodystycznym stosunku do konwencji literackich, na wprowadzaniu fantastyki w sytuacje poza tym traktowane niezwykle werystycznie (prawdopodobnie) i szczegółowo [.]; na ukazywaniu zachowań ludzkich nieodpowiednich do sytuacji.9Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedno, krótkie, celne określenie groteski, zaproponowane przez Lecha Sokoła, badacza twórczości Witkacego: groteskę charakteryzuje dysonans, niezborność, konflikt.10 Istotnie, autor Szewców ukazuje świat w sposób szczególny.Chociaż odwołuje się do realizmu życia (zwłaszcza w jego społecznym i politycznym wymiarze), ukazuje je w karykaturze, krzywym zwierciadle, poddaje deformacji, wyolbrzymia niektóre jego składniki.Zabiegi te wkraczają w każdą warstwę utworu: dotyczą przedstawionych zdarzeń i postaci, udziwniają język przesycony wymyślnymi wulgaryzmami-neologizmami.Groteska jest zarazem wynikiem nadzwyczajnej wyobraźni autora i podobnej sprawności wymaga od widza.Interpretacja tak ujętego świata jest ułatwiona, choć pozornie utwór może się wydawać niejasny [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl centka.pev.pl
.Irina jest odbierana przede wszystkim przez prymat jej płci.Hiperbolizacja jej seksualności (zachowanie, słownictwo, ubiór), sadystyczne znęcanie się nad Scuryym ukazują cechy przyszłej władzy.Jej triumf jest jednak chwilowy.Kiedy Księżna zwycięża ostatecznie, kiedy Sajetan w zachwycie i uwielbieniu wynosi ją jako wcielenie wiecznej kobiecości, „wszechbabia”, spuszcza się na nią z góry „druciana klatka, jak dla papugi - Księżna zwija skrzydła” [.].Feniks, Rajski Ptak zostaje zredukowany do roli papugi [.].8Przerażającą perspektywę odsłania również wejście na scenę Hiper-Robociarza oraz dygnitarzy, którzy reprezentują nową epokę, rewolucję naukowo-techniczną.Można się spodziewać nowego reżimu, tym razem opartego na władzy biurokratów i techników.Sprawy społeczne nie będą załatwione, wszystko zostanie jak dawniej.Zmieni się tylko personalna obsada wysokich stanowisk i głoszone hasła.Witkacy obnaża mechanizm władzy, który każdorazowo prowadzi do uwikłania rządzących i zaprzedania ideałów.Ktokolwiek będzie ją sprawował - ulegnie jej zniewalającemu działaniu, wystarczy mu fascynacja nią i płynące stąd korzyści.Władza wyzwala więc obłudę, kształtuje egoistyczne postawy, zabija indywidualizm i troskę o społeczeństwo.Dążenie do lepszej przyszłości dla ogółu poprzez przejęcie władzy jest więc fikcją, nierealną mrzonką.Kolejne przewroty nie są w stanie załatwić problemów społecznych.Odwracają tylko dotychczasowy układ sił.Zniszczenie indywidualizmu i wrażliwości jednostki prowadzi do upadku kultury.Naturalną konsekwencją tego stanu rzeczy będzie zagłada ludzkości.Władza jest więc ukazana w negatywnym świetle, z wszelkimi niebezpieczeństwami, które za sobą pociąga i pesymistyczną perspektywą na przyszłość - nie załatwi palących problemów.Groteskowy obraz świataWśród pojęć kojarzących się z najsłynniejszym dramatem S.I.Witkiewicza często wymienia się następujące: groteska, parodia, ironia, katastrofizm.Wszystkie pozostają ze sobą w związku, zaś na plan pierwszy wysuwa się groteska.Jest to kategoria estetyczna występująca w wielu dziedzinach sztuki, przejawiająca się w takim ukształtowaniu elementów utworu, że jest on odbierany jako absurdalny w zestawieniu z rzeczywistością i rządzącymi nią prawami empirycznymi, psychologicznymi itd.i/lub niespójny pod względem wzajemnego stosunku do siebie elementów świata przedstawionego.Absurdalność może polegać na wprowadzeniu fantastyki, deformacji postaci i przedmiotów, posługiwaniu się brzydotą, karykaturą, wynaturzeniem.Niespójność polega na odwoływaniu się do różnych zasad motywacyjnych, co powoduje zakłócenie związków przyczynowo-skutkowych; na mieszaniu różnych nastrojów i tonacji stylistycznych; na parodystycznym stosunku do konwencji literackich, na wprowadzaniu fantastyki w sytuacje poza tym traktowane niezwykle werystycznie (prawdopodobnie) i szczegółowo [.]; na ukazywaniu zachowań ludzkich nieodpowiednich do sytuacji.9Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedno, krótkie, celne określenie groteski, zaproponowane przez Lecha Sokoła, badacza twórczości Witkacego: groteskę charakteryzuje dysonans, niezborność, konflikt.10 Istotnie, autor Szewców ukazuje świat w sposób szczególny.Chociaż odwołuje się do realizmu życia (zwłaszcza w jego społecznym i politycznym wymiarze), ukazuje je w karykaturze, krzywym zwierciadle, poddaje deformacji, wyolbrzymia niektóre jego składniki.Zabiegi te wkraczają w każdą warstwę utworu: dotyczą przedstawionych zdarzeń i postaci, udziwniają język przesycony wymyślnymi wulgaryzmami-neologizmami.Groteska jest zarazem wynikiem nadzwyczajnej wyobraźni autora i podobnej sprawności wymaga od widza.Interpretacja tak ujętego świata jest ułatwiona, choć pozornie utwór może się wydawać niejasny [ Pobierz całość w formacie PDF ]