[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W ofercie kawiarni urzekły je kolejno: miła obsługa, bogaty asortyment i kameralny klimat lokalu.Można by rzec, że są to kobiety charakteryzujące się profesjonalizmem i perfekcjonizmem odnośnie dokonywanych wyborów.Najbardziej korzystna według nich jest jednak lokalizacja kawiarni a dopiero później asortyment.Do Esencji przywiodła je reklama zamieszczona w internecie.Można by rzec, że są to kobiety charakteryzujące się profesjonalizmem i perfekcjonizmem w swym postępowaniu.Drugi segment:Zestawienie odpowiedzi respondentów pozwalają stwierdzić, że segment ten tworzą kobiety w przedziale wiekowym 46-55 lat, też z wyższym wykształceniem pracujące umysłowo.Odwiedzają kawiarnie przynajmniej raz w miesiącu.Mieszczą się w przedziale zarobków od 1500-2000 zł.Przy wyborze konkurencyjnych ofert lokali konkurencyjnych kierują się przyzwyczajeniem i marką lokalu.Bez wątpienia urzekł je niepowtarzalny klimat kawiarni i wyspecjalizowany personel.O kawiarni i jej ofercie dowiedziały się od znajomych.Trzeci segment:Stanowią goście zagraniczni.Niestety trudno na tym etapie wyciągnąć więcej wniosków.Bez wątpienia charakteryzuje ich sezonowość.Tabela 1.Ocena atrakcyjności segmentów rynkuKryteriaSegment 1Segment 2Segment 31.Wielkość segmentudużyśrednimały2.Tendencje rozwojuśredniemałeduże3.Łatwość w komunikowaniu się z segmentemdużadużamała4.Liczba konkurentówdużaśredniaduża5.Zmienność potrzebdużamaładuża6.Wrażliwośćśredniadużamała7.Zgodność oczekiwań z celami i zasobami firmydużaśredniaśredniaŹródło: Opracowanie własne na podstawie K.Mazurek-Łopacińska, Orientacja na klienta w przedsiębiorstwie, Warszawa 2002r., s.54Najbardziej korzystnym segmentem wydaje się segment pierwszy, następnie drugi i trzeci.Jeśli chodzi o segment pierwszy i drugi można zauważyć, że nie różnią się one w tak dużym stopniu między sobą.Natomiast kompletnie odmienny segment stanowią klienci zagraniczni.Przedsiębiorstwo powinno dokonać analizy przede wszystkim menu i cen produktów w nim oferowanych.Dopasować je bezpośrednio do segmentu pierwszego i drugiego.Może okazać się konieczne usunięcie niektórych pozycji z karty.Również forma reklamy i promocji kawiarni powinna odnosić się do tych segmentów.Jeśli chodzi o segment trzeci należałoby postarać się o menu obcojęzyczne.Personel Esencji powinien być rekrutowany w oparciu o znajomość języków obcych.Jeśli chodzi o pozyskanie klientów zagranicznych warto byłoby zainteresować się elektroniczną formą reklamy poza granicami kraju oraz współpraca z biurami podróży.Ciągle zmieniające się liczby konsumentów, siły nabywczej ludności, zróżnicowania funduszu swobodnej decyzji oraz znacznej ewolucji gustów i upodobań świadczy o dużej kompleksowości i dynamice współczesnego rynku.Obserwowane zmiany rozwojowe, powodują nieprzewidywalne zachowania po stronie popytu.W efekcie przedsiębiorstwo konfrontowane jest często z nabywcami o odmiennych preferencjach użytkowych, estetycznych oraz rynkowych, co wymusza podejmowanie zróżnicowanych działań marketingowych.Motywy zakupu wskazują na oczekiwania konsumentów, a więc to, co przedsiębiorstwo powinno wziąć pod uwagę bezzwłocznie.Toteż przy segmentacji rynku należy uwzględnić aspekty marketingowe.Poszczególne segmenty rynku determinowane indywidualnym popytem określonych grup nabywców.Specyficzne wymagania klientów nie ograniczają się tylko do cech jakościowych usługi i produktu.Obecnie segmenty rynku charakteryzują się rosnącą indywidualnością.3.3.Kierunki doskonalenia oferty usługowej w Esencja CaféDziałalność gospodarcza kawiarni Esencja Café działa na zasadzie konfrontacji podjętej przez przedsiębiorstwo działalności z warunkami rynkowymi.Podstawowa weryfikacja rezultatów działalności usług dokonuje się w sferze ich wytwarzania.Głównym przedmiotem zainteresowania przedsiębiorstwa w sferze procesów wytwórczych.Dlatego niezbędny jest proces programowania działalności przedsiębiorstwa poza rynkiem.W ten sposób zaprogramowana i podjęta działalność staje się instrumentem bezpośredniego oddziaływania przedsiębiorstwa na otoczenie rynkowe oraz tworzenia efektów działania.Dzięki przeprowadzonym badaniom możliwe było sklasyfikowanie „naturalnych segmentów rynku”- czyli grup konsumentów o zbliżonych preferencjach.Wymaga to podjęcia przez firmę decyzji, który segment chce obsługiwać (jeden lub kilka).Ważnym elementem jest możliwość skutecznej obsługi, czyli stopień, w jakim można opracować efektywne programy zmierzające do przyciągnięcia i obsłużenia danego segmentu rynku.Warunek ten jest istotny dla przedsiębiorstw, w których marketing nie jest zintegrowany z pozostałymi funkcjami działalności firmy.Można, bowiem zidentyfikować kilka atrakcyjnych segmentów, które nie otrzymają jednak wsparcia marketingowego ze względu chociażby na ograniczone zasoby finansowe przedsiębiorstwa - jak to ma miejsce w przypadku kawiarni Esencja.Bardzo ważna jest tez stabilność segmentów, ponieważ odgrywa ona bardzo ważną rolę w związku z oceną możliwości przyszłego rozwoju.Jeśli na danym rynku są przewidywane szybkie zmiany popytu to dotychczasowa polityka marketingu może okazać się dość ryzykowana a nawet można zaryzykować stwierdzenie, że utopijna.W przypadku działalności gastronomicznej istnieje duże prawdopodobieństwo nie stabilności segmentów.Jak już wcześniej wspomniano wiąże się to bezpośrednio z ruchem turystycznym.Dlatego dotychczasowe badania mogą się okazać nieefektywne i mylne.W praktyce często istnieje potrzeba stosowania kilku różnych podejść stosowania i doskonalenia jakości.Powodem i wyznacznikiem jakości jest bezpośrednio klient i jego ocena.Sprawny system umożliwiający zapewnienie tych elementów w miejscu pracy jest jednym z niezbędnych warunków wypełniania ustawowych obowiązków przedsiębiorców gastronomii.Ciągła poprawa jakości i dopasowywanie ofert usługowej do potrzeb klientów zmusza do cyklicznych działań, które zostały ujęte w jednej z metod poprawy jakości: PDSAC( Plan, Do, Study, Act.Proces), która dostarcza ram do uczenia się o procesach, a następnie dla prac nad poprawą tych procesów.-W pierwszym etapie „Plan”- czyli ustalenie, co chcemy poprawić, metodę poprawy oraz metodę obróbki otrzymanych wyników.-W drugim etapie „Do”- czyli podjecie decyzji co należy wykonać.Działania te powinny być zdefiniowane na etapie planowania [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl centka.pev.pl
.W ofercie kawiarni urzekły je kolejno: miła obsługa, bogaty asortyment i kameralny klimat lokalu.Można by rzec, że są to kobiety charakteryzujące się profesjonalizmem i perfekcjonizmem odnośnie dokonywanych wyborów.Najbardziej korzystna według nich jest jednak lokalizacja kawiarni a dopiero później asortyment.Do Esencji przywiodła je reklama zamieszczona w internecie.Można by rzec, że są to kobiety charakteryzujące się profesjonalizmem i perfekcjonizmem w swym postępowaniu.Drugi segment:Zestawienie odpowiedzi respondentów pozwalają stwierdzić, że segment ten tworzą kobiety w przedziale wiekowym 46-55 lat, też z wyższym wykształceniem pracujące umysłowo.Odwiedzają kawiarnie przynajmniej raz w miesiącu.Mieszczą się w przedziale zarobków od 1500-2000 zł.Przy wyborze konkurencyjnych ofert lokali konkurencyjnych kierują się przyzwyczajeniem i marką lokalu.Bez wątpienia urzekł je niepowtarzalny klimat kawiarni i wyspecjalizowany personel.O kawiarni i jej ofercie dowiedziały się od znajomych.Trzeci segment:Stanowią goście zagraniczni.Niestety trudno na tym etapie wyciągnąć więcej wniosków.Bez wątpienia charakteryzuje ich sezonowość.Tabela 1.Ocena atrakcyjności segmentów rynkuKryteriaSegment 1Segment 2Segment 31.Wielkość segmentudużyśrednimały2.Tendencje rozwojuśredniemałeduże3.Łatwość w komunikowaniu się z segmentemdużadużamała4.Liczba konkurentówdużaśredniaduża5.Zmienność potrzebdużamaładuża6.Wrażliwośćśredniadużamała7.Zgodność oczekiwań z celami i zasobami firmydużaśredniaśredniaŹródło: Opracowanie własne na podstawie K.Mazurek-Łopacińska, Orientacja na klienta w przedsiębiorstwie, Warszawa 2002r., s.54Najbardziej korzystnym segmentem wydaje się segment pierwszy, następnie drugi i trzeci.Jeśli chodzi o segment pierwszy i drugi można zauważyć, że nie różnią się one w tak dużym stopniu między sobą.Natomiast kompletnie odmienny segment stanowią klienci zagraniczni.Przedsiębiorstwo powinno dokonać analizy przede wszystkim menu i cen produktów w nim oferowanych.Dopasować je bezpośrednio do segmentu pierwszego i drugiego.Może okazać się konieczne usunięcie niektórych pozycji z karty.Również forma reklamy i promocji kawiarni powinna odnosić się do tych segmentów.Jeśli chodzi o segment trzeci należałoby postarać się o menu obcojęzyczne.Personel Esencji powinien być rekrutowany w oparciu o znajomość języków obcych.Jeśli chodzi o pozyskanie klientów zagranicznych warto byłoby zainteresować się elektroniczną formą reklamy poza granicami kraju oraz współpraca z biurami podróży.Ciągle zmieniające się liczby konsumentów, siły nabywczej ludności, zróżnicowania funduszu swobodnej decyzji oraz znacznej ewolucji gustów i upodobań świadczy o dużej kompleksowości i dynamice współczesnego rynku.Obserwowane zmiany rozwojowe, powodują nieprzewidywalne zachowania po stronie popytu.W efekcie przedsiębiorstwo konfrontowane jest często z nabywcami o odmiennych preferencjach użytkowych, estetycznych oraz rynkowych, co wymusza podejmowanie zróżnicowanych działań marketingowych.Motywy zakupu wskazują na oczekiwania konsumentów, a więc to, co przedsiębiorstwo powinno wziąć pod uwagę bezzwłocznie.Toteż przy segmentacji rynku należy uwzględnić aspekty marketingowe.Poszczególne segmenty rynku determinowane indywidualnym popytem określonych grup nabywców.Specyficzne wymagania klientów nie ograniczają się tylko do cech jakościowych usługi i produktu.Obecnie segmenty rynku charakteryzują się rosnącą indywidualnością.3.3.Kierunki doskonalenia oferty usługowej w Esencja CaféDziałalność gospodarcza kawiarni Esencja Café działa na zasadzie konfrontacji podjętej przez przedsiębiorstwo działalności z warunkami rynkowymi.Podstawowa weryfikacja rezultatów działalności usług dokonuje się w sferze ich wytwarzania.Głównym przedmiotem zainteresowania przedsiębiorstwa w sferze procesów wytwórczych.Dlatego niezbędny jest proces programowania działalności przedsiębiorstwa poza rynkiem.W ten sposób zaprogramowana i podjęta działalność staje się instrumentem bezpośredniego oddziaływania przedsiębiorstwa na otoczenie rynkowe oraz tworzenia efektów działania.Dzięki przeprowadzonym badaniom możliwe było sklasyfikowanie „naturalnych segmentów rynku”- czyli grup konsumentów o zbliżonych preferencjach.Wymaga to podjęcia przez firmę decyzji, który segment chce obsługiwać (jeden lub kilka).Ważnym elementem jest możliwość skutecznej obsługi, czyli stopień, w jakim można opracować efektywne programy zmierzające do przyciągnięcia i obsłużenia danego segmentu rynku.Warunek ten jest istotny dla przedsiębiorstw, w których marketing nie jest zintegrowany z pozostałymi funkcjami działalności firmy.Można, bowiem zidentyfikować kilka atrakcyjnych segmentów, które nie otrzymają jednak wsparcia marketingowego ze względu chociażby na ograniczone zasoby finansowe przedsiębiorstwa - jak to ma miejsce w przypadku kawiarni Esencja.Bardzo ważna jest tez stabilność segmentów, ponieważ odgrywa ona bardzo ważną rolę w związku z oceną możliwości przyszłego rozwoju.Jeśli na danym rynku są przewidywane szybkie zmiany popytu to dotychczasowa polityka marketingu może okazać się dość ryzykowana a nawet można zaryzykować stwierdzenie, że utopijna.W przypadku działalności gastronomicznej istnieje duże prawdopodobieństwo nie stabilności segmentów.Jak już wcześniej wspomniano wiąże się to bezpośrednio z ruchem turystycznym.Dlatego dotychczasowe badania mogą się okazać nieefektywne i mylne.W praktyce często istnieje potrzeba stosowania kilku różnych podejść stosowania i doskonalenia jakości.Powodem i wyznacznikiem jakości jest bezpośrednio klient i jego ocena.Sprawny system umożliwiający zapewnienie tych elementów w miejscu pracy jest jednym z niezbędnych warunków wypełniania ustawowych obowiązków przedsiębiorców gastronomii.Ciągła poprawa jakości i dopasowywanie ofert usługowej do potrzeb klientów zmusza do cyklicznych działań, które zostały ujęte w jednej z metod poprawy jakości: PDSAC( Plan, Do, Study, Act.Proces), która dostarcza ram do uczenia się o procesach, a następnie dla prac nad poprawą tych procesów.-W pierwszym etapie „Plan”- czyli ustalenie, co chcemy poprawić, metodę poprawy oraz metodę obróbki otrzymanych wyników.-W drugim etapie „Do”- czyli podjecie decyzji co należy wykonać.Działania te powinny być zdefiniowane na etapie planowania [ Pobierz całość w formacie PDF ]