[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Chcc uzyska cakowity obraz /opis/ warunków meteorologicznych spójrz w FM 34-81.Analizy terenu i pogody s nierozdzielne, poniewa otoczenie taktyczne wymaga aby informacje o pogodzie i terenie byy rozwaane równolegle i owocoway jednym zintegrowanym dokumentem.Scalone informacje s nastpnie dostosowywane do doktryny /zasad dziaania/ przeciwnika - w czasie czenia w jedn cao aby stworzy kalk / „overlay”/ sytuacji.Pogoda ma istotny wpyw zarówno na dziaania „zaprzyjanionych” jak i przeciwnika.Wpywa na moliwoci manewru, prowadzenia ognia oraz czno kadych si.Okrelajc warunki meteorologiczne dowódca scala informacje o terenie i o pogodzie by wskaza potencjalne drogi manewru.Wydzia /sekcja/ meteorologiczna odpowiada za dostarczanie informacji na temat pogody w obszarze dziaania i w obszarze zainteresowania.Analizuje ona wzajemne oddziaywanie pogody i terenu na operacje taktyczne.Reasumujc - analizy te scalaj dane o pogodzie i terenie oraz „overlays” pogody i terenu.Schemat 4-20 przedstawia proces analizy warunków meteorologicznych.llllSCHEMAT 4-20: PROCES ANALIZY WARUNKW METEOROLOGICZNYCH.llllllllllllllllllllllllllllMILITARNE ASPEKTY WARUNKW METEOROLOGICZNYCHllllDowódca musi upewni si, e jego sztab rozumie i przeprowadza analiz czynników meteorologicznych w procesie planowania taktycznego.Sztab musi zdawa sobie spraw z taktycznego znaczenia warunków meteorologicznych i ich potencjalnego wpywu na dziaania wojsk.Saba widoczno /mniej ni 3km/ korzystna jest z punktu widzenia moliwoci prowadzenia natarcia oraz wycofania, niekorzystnie natomiast wpywa na moliwoci prowadzenia obrony.Ukrywa ona bowiem koncentracj i manewr nacierajcych wojsk i zwiksza moliwo uzyskania zaskoczenia.Ponadto, przeszkadza w utrzymaniu spójnoci i kontroli oraz redukuje efektywno wykrywania celów oraz moliwoci prowadzenia rozpoznania w czasie obrony.Wady te mog by czciowo usunite przez stosowanie owietlenia, radarów, sprztu noktowizyjnego oraz detektorów dwiku.W okresach gdy ograniczona widoczno jest podana, do miejscowego maskowania mog by uyte dymy i inne czynniki ograniczajce / „zaciemniajce”/ widoczno.We wszystkich wypadkach zmniejszona lub ograniczona widoczno moe uniemoliwi lub ograniczy / „limitowa”/ uycie lotnictwa, rozpoznania powietrznego i si powietrzno-desantowych.W operacjach wysadzania /przerzutu/ agentów oraz si specjalnych w duym stopniu wykorzystuje si ograniczon widoczno oraz ciemno dla ukrycia dziaa oraz zmniejszenia efektywnoci ochrony i obrony obszarów tyowych.llEfekty oddziaywanie prdkoci /siy/ wiatru zarówno przy ziemi jak i w górnych warstwach atmosfery czyni dogodniejszym dziaanie z wiatrem.Wpywaj one równie na sposób uycia broni ABC oraz konwencjonalnej.Silny wiatr negatywnie wpywa na dziaania pod wiatr ze wzgldu na wiejcy na ludzi i sprzt kurz, dym, piasek, deszcz, czy te nieg.Dziaania z wiatrem stwarzaj ogólnie lepsz widoczno, a siy mog zosta uyte szybciej i atwiej.Oboki kurzu wytworzone przez poruszajce si pojazdy s mniej uciliwe podczas poruszania si z wiatrem.llSilne wiatry ograniczaj operacje /dziaania/ powietrzno-desantowe oraz przeszkadzaj w prowadzeniu dziaa lotnictwa /szczególnie migowcom/.Wiatr powyej 35 wzów / ~ 65km/h ~ 18m/s / moe spowodowa: urazy onierzy podczas dziaa /operacji/ powietrzno-desantowych, zniszczenie materiaów i rozbicie struktur organizacyjnych, powstawanie faszywych obrazów na radarach, zredukowanie widocznoci przez wiejcy piasek i kurz oraz powodowa inne negatywne czynniki / „rumowiska”/ na polu walki.Zalenie od warunków, zasony dymne s na ogó nieefektywne gdy prdko wiatru jest wiksza ni 10 wzów /~ 18 km/h /.W temperaturze poniej 40*F wiatr powoduje marznicie deszczu - co równie naley dokadnie rozway.Naturalne warunki atmosferyczne takie jak np.marzncy deszcz, bd te warunki powodowane np.ruchem pojazdów, bardzo negatywnie wpywaj na niewaciwie ubrany personel /onierzy/.Wiatr wpywa równie na odlego rozprzestrzeniania si dwiku.W kocu wiatr moe polepszy przejezdno terenu powodujc jego szybsze osuszanie.llOpady atmosferyczne maj ogromne znaczenie ze wzgldu na wpyw na przejezdno terenu, widoczno, wydolno onierzy oraz sprawno sprztu.Silne deszcze mog uczyni nieprzejezdnymi drogi nieutwardzone, pooone w obnieniach terenowych oraz bezdroa.Nawet drogi dobre podczas suchej pogody mog sta si trzsawiskami, zwaszcza wtedy, gdy wystpuje due natenie ruchu.Zarówno deszcz jak i nieg mog drastycznie skuteczno dziaania i wydolno onierzy przez ograniczenie widocznoci, powodowanie niewygód, zwikszonego zmczenia oraz innych problemów natury psychicznej i fizycznej.llDeszcz i nieg w poczeniu z trwaymi chemicznymi rodkami bojowymi oraz skaeniami nuklearnymi mog sprzyja tworzeniu plam skae ABC na niej pooonych obszarach.Saby deszcz rozprowadza trwae rodki trujce bardziej równomiernie, eksponujc wiksz ilo roztworu na dziaanie powietrza, przez co powoduje zwikszone parowanie, a co za tym idzie wiksz koncentracj par.Opady zwikszaj równie hydroliz.Silny i przeduajcy si deszcz powoduje zmycie trwaych łT w uprzednio nieskaone tereny jak te i depresje oraz koryta strumieni i rzek.Opady atmosferyczne obniaj równie jako niektórych skadowanych materiaów.Nagromadzenie niegu ju na 0,5 cala /~ 1,3cm/ moe spowodowa zmniejszenie przejezdnoci.Wiksze warstwy niegu powoduj obnienie efektywnoci min przeciwpancernych i przeciwpiechotnych.Opady w iloci wikszej ni 0,5 cala /~ 1,3cm/ na godzin lub 2 cale /~5,1cm/ w cigu 12 godzin s krytyczn wartoci dla dziaa taktycznych.Opady niegu przekraczajce 2 cale w cigu 12 godzin, szeciocalowa /~ 15,2cm/ warstwa niegu oraz zaspy wysokoci dwóch stóp /~ 61cm/ lub wicej - mog w powany sposób negatywnie wpywa na moliwoci ruchu /manewru/.llTyp oraz ilo warstw chmur, wysoko podstawy chmur oraz ich górny puap wpywa na dziaanie lotnictwa.Chmurom czsto towarzyszy niestabilne powietrze, silne pionowe prdy powietrzne, turbulencje oraz ograniczona widoczno /w górze/.Nabiera to wikszego znaczenia gdy pokrycie chmur zwiksza si, podstawa chmur si obnia, za warunki czsto towarzyszce chmurom, takie jak np.oblodzenie ulegaj intensyfikacji.Ogólnie, lotnictwo skrzydowe, bezporedniego wsparcia wymaga podstawy chmur minimum 2500 stóp /~762m/, cho moe by uyte przy podstawie 500 stóp /~153m/ lub 1000 stóp /~306m/, ale tylko w terenie paskim.Lotnictwo to ze wzgldu na zagroenie tworzone przez migowce, stopie ryzyka oraz wasne zaopatrzenie powietrzne wymaga minimalnego puapu lotu - 300 stóp /~100m/.Wasne migowce mog lata niej w celu ominicia warstw chmur.Zwykle wymagana jest widoczno przynajmniej na 1/4 mili /~400m/.llWarstwa chmur wpywa na dziaania na ldzie poprzez redukcj owietlenia i widocznoci, czy te nienaturalne powikszenie efektu oddziaywania rodków owietlajcych.Ponadto chmury okrelaj rodzaj, intensywno oraz ilo opadów.Chmury przechwytuj równie ciepo ze soca oraz energi ciepln unoszc si z ziemi podnoszc temperatur na lub blisko poziomu gruntu.Ponad siedemdziesicioprocentowe pokrycie chmur powoduje obojtne warunki, sprzyjajce zastosowaniu broni chemicznej oraz dymów [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl centka.pev.pl
.Chcc uzyska cakowity obraz /opis/ warunków meteorologicznych spójrz w FM 34-81.Analizy terenu i pogody s nierozdzielne, poniewa otoczenie taktyczne wymaga aby informacje o pogodzie i terenie byy rozwaane równolegle i owocoway jednym zintegrowanym dokumentem.Scalone informacje s nastpnie dostosowywane do doktryny /zasad dziaania/ przeciwnika - w czasie czenia w jedn cao aby stworzy kalk / „overlay”/ sytuacji.Pogoda ma istotny wpyw zarówno na dziaania „zaprzyjanionych” jak i przeciwnika.Wpywa na moliwoci manewru, prowadzenia ognia oraz czno kadych si.Okrelajc warunki meteorologiczne dowódca scala informacje o terenie i o pogodzie by wskaza potencjalne drogi manewru.Wydzia /sekcja/ meteorologiczna odpowiada za dostarczanie informacji na temat pogody w obszarze dziaania i w obszarze zainteresowania.Analizuje ona wzajemne oddziaywanie pogody i terenu na operacje taktyczne.Reasumujc - analizy te scalaj dane o pogodzie i terenie oraz „overlays” pogody i terenu.Schemat 4-20 przedstawia proces analizy warunków meteorologicznych.llllSCHEMAT 4-20: PROCES ANALIZY WARUNKW METEOROLOGICZNYCH.llllllllllllllllllllllllllllMILITARNE ASPEKTY WARUNKW METEOROLOGICZNYCHllllDowódca musi upewni si, e jego sztab rozumie i przeprowadza analiz czynników meteorologicznych w procesie planowania taktycznego.Sztab musi zdawa sobie spraw z taktycznego znaczenia warunków meteorologicznych i ich potencjalnego wpywu na dziaania wojsk.Saba widoczno /mniej ni 3km/ korzystna jest z punktu widzenia moliwoci prowadzenia natarcia oraz wycofania, niekorzystnie natomiast wpywa na moliwoci prowadzenia obrony.Ukrywa ona bowiem koncentracj i manewr nacierajcych wojsk i zwiksza moliwo uzyskania zaskoczenia.Ponadto, przeszkadza w utrzymaniu spójnoci i kontroli oraz redukuje efektywno wykrywania celów oraz moliwoci prowadzenia rozpoznania w czasie obrony.Wady te mog by czciowo usunite przez stosowanie owietlenia, radarów, sprztu noktowizyjnego oraz detektorów dwiku.W okresach gdy ograniczona widoczno jest podana, do miejscowego maskowania mog by uyte dymy i inne czynniki ograniczajce / „zaciemniajce”/ widoczno.We wszystkich wypadkach zmniejszona lub ograniczona widoczno moe uniemoliwi lub ograniczy / „limitowa”/ uycie lotnictwa, rozpoznania powietrznego i si powietrzno-desantowych.W operacjach wysadzania /przerzutu/ agentów oraz si specjalnych w duym stopniu wykorzystuje si ograniczon widoczno oraz ciemno dla ukrycia dziaa oraz zmniejszenia efektywnoci ochrony i obrony obszarów tyowych.llEfekty oddziaywanie prdkoci /siy/ wiatru zarówno przy ziemi jak i w górnych warstwach atmosfery czyni dogodniejszym dziaanie z wiatrem.Wpywaj one równie na sposób uycia broni ABC oraz konwencjonalnej.Silny wiatr negatywnie wpywa na dziaania pod wiatr ze wzgldu na wiejcy na ludzi i sprzt kurz, dym, piasek, deszcz, czy te nieg.Dziaania z wiatrem stwarzaj ogólnie lepsz widoczno, a siy mog zosta uyte szybciej i atwiej.Oboki kurzu wytworzone przez poruszajce si pojazdy s mniej uciliwe podczas poruszania si z wiatrem.llSilne wiatry ograniczaj operacje /dziaania/ powietrzno-desantowe oraz przeszkadzaj w prowadzeniu dziaa lotnictwa /szczególnie migowcom/.Wiatr powyej 35 wzów / ~ 65km/h ~ 18m/s / moe spowodowa: urazy onierzy podczas dziaa /operacji/ powietrzno-desantowych, zniszczenie materiaów i rozbicie struktur organizacyjnych, powstawanie faszywych obrazów na radarach, zredukowanie widocznoci przez wiejcy piasek i kurz oraz powodowa inne negatywne czynniki / „rumowiska”/ na polu walki.Zalenie od warunków, zasony dymne s na ogó nieefektywne gdy prdko wiatru jest wiksza ni 10 wzów /~ 18 km/h /.W temperaturze poniej 40*F wiatr powoduje marznicie deszczu - co równie naley dokadnie rozway.Naturalne warunki atmosferyczne takie jak np.marzncy deszcz, bd te warunki powodowane np.ruchem pojazdów, bardzo negatywnie wpywaj na niewaciwie ubrany personel /onierzy/.Wiatr wpywa równie na odlego rozprzestrzeniania si dwiku.W kocu wiatr moe polepszy przejezdno terenu powodujc jego szybsze osuszanie.llOpady atmosferyczne maj ogromne znaczenie ze wzgldu na wpyw na przejezdno terenu, widoczno, wydolno onierzy oraz sprawno sprztu.Silne deszcze mog uczyni nieprzejezdnymi drogi nieutwardzone, pooone w obnieniach terenowych oraz bezdroa.Nawet drogi dobre podczas suchej pogody mog sta si trzsawiskami, zwaszcza wtedy, gdy wystpuje due natenie ruchu.Zarówno deszcz jak i nieg mog drastycznie skuteczno dziaania i wydolno onierzy przez ograniczenie widocznoci, powodowanie niewygód, zwikszonego zmczenia oraz innych problemów natury psychicznej i fizycznej.llDeszcz i nieg w poczeniu z trwaymi chemicznymi rodkami bojowymi oraz skaeniami nuklearnymi mog sprzyja tworzeniu plam skae ABC na niej pooonych obszarach.Saby deszcz rozprowadza trwae rodki trujce bardziej równomiernie, eksponujc wiksz ilo roztworu na dziaanie powietrza, przez co powoduje zwikszone parowanie, a co za tym idzie wiksz koncentracj par.Opady zwikszaj równie hydroliz.Silny i przeduajcy si deszcz powoduje zmycie trwaych łT w uprzednio nieskaone tereny jak te i depresje oraz koryta strumieni i rzek.Opady atmosferyczne obniaj równie jako niektórych skadowanych materiaów.Nagromadzenie niegu ju na 0,5 cala /~ 1,3cm/ moe spowodowa zmniejszenie przejezdnoci.Wiksze warstwy niegu powoduj obnienie efektywnoci min przeciwpancernych i przeciwpiechotnych.Opady w iloci wikszej ni 0,5 cala /~ 1,3cm/ na godzin lub 2 cale /~5,1cm/ w cigu 12 godzin s krytyczn wartoci dla dziaa taktycznych.Opady niegu przekraczajce 2 cale w cigu 12 godzin, szeciocalowa /~ 15,2cm/ warstwa niegu oraz zaspy wysokoci dwóch stóp /~ 61cm/ lub wicej - mog w powany sposób negatywnie wpywa na moliwoci ruchu /manewru/.llTyp oraz ilo warstw chmur, wysoko podstawy chmur oraz ich górny puap wpywa na dziaanie lotnictwa.Chmurom czsto towarzyszy niestabilne powietrze, silne pionowe prdy powietrzne, turbulencje oraz ograniczona widoczno /w górze/.Nabiera to wikszego znaczenia gdy pokrycie chmur zwiksza si, podstawa chmur si obnia, za warunki czsto towarzyszce chmurom, takie jak np.oblodzenie ulegaj intensyfikacji.Ogólnie, lotnictwo skrzydowe, bezporedniego wsparcia wymaga podstawy chmur minimum 2500 stóp /~762m/, cho moe by uyte przy podstawie 500 stóp /~153m/ lub 1000 stóp /~306m/, ale tylko w terenie paskim.Lotnictwo to ze wzgldu na zagroenie tworzone przez migowce, stopie ryzyka oraz wasne zaopatrzenie powietrzne wymaga minimalnego puapu lotu - 300 stóp /~100m/.Wasne migowce mog lata niej w celu ominicia warstw chmur.Zwykle wymagana jest widoczno przynajmniej na 1/4 mili /~400m/.llWarstwa chmur wpywa na dziaania na ldzie poprzez redukcj owietlenia i widocznoci, czy te nienaturalne powikszenie efektu oddziaywania rodków owietlajcych.Ponadto chmury okrelaj rodzaj, intensywno oraz ilo opadów.Chmury przechwytuj równie ciepo ze soca oraz energi ciepln unoszc si z ziemi podnoszc temperatur na lub blisko poziomu gruntu.Ponad siedemdziesicioprocentowe pokrycie chmur powoduje obojtne warunki, sprzyjajce zastosowaniu broni chemicznej oraz dymów [ Pobierz całość w formacie PDF ]