[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Poszukiwał takiego ustroju, który byłby najlepszy dla pojedynczego człowieka, czym dawał wyraz swojemu indywidualizmowi.Punktem wyjścia jego rozważań była refleksja nad tzw.naturalnym stanem człowieka.Locke uważał, że w stanie natury wszystkim osobom przysługują takie same prawa (egalitaryzm).Każda osoba ma zatem naturalne prawo do wolności w dysponowaniu sobą i swymi zdolnościami, do własności prywatnej i dysponowania nią wedle własnego życzenia.Stan natury występował w różnych okresach historii ludzkości i w różnych miejscach świata.Jest on jednak niemożliwy do utrzymania.Zasadniczym problemem ludzi żyjących w stanie natury jest brak instytucji sędziego, niezbędnej do rozstrzygania sporów i konfliktów.Chęć realizacji naturalnych praw przez każdego człowieka nieuchronnie bowiem prowadzi do konfliktów.Prawa poszczególnych osób zderzają się wzajemnie.Usunięciu trudności w organizowaniu życia społecznego w stanie natury służy ustanowienie społeczeństwa obywatelskiego.Oznacza to jednak rozstanie się ludzkości ze stanem natury.Ludzie zawierają umowę społeczną, na mocy której rezygnują z niektórych naturalnych uprawnień, po to, aby uzyskać zabezpieczenie innych.Umowa społeczna zobowiązuje tych, którzy ją zawierają do liczenia się z prawami innych osób.Ustanawia się też instytucję sędziego, przez co każdy człowiek zrzeka się prawa do samodzielnego rozsądzania sporów i wymierzania kary innym.Pozostałe naturalne prawa poszczególnych ludzi powinny pozostać nienaruszone.Locke swoją teorią umowy społecznej chciał pogodzić dwie tendencje: indywidualizm (zapewnienie praw każdej jednostce) oraz respektowanie porządku społecznego.Państwo jest tworem, które powstało na skutek umowy społecznej.Powinno się ono opierać na trzech filarach.Są nimi: władza ustawodawcza (legislatywa), wykonawcza (egzekutywa) i federatywna, która decyduje o wojnach lub przymierzach z innymi społeczeństwami.Ważną zasadą w filozofii politycznej Locke'a była zasada tolerancji, zwłaszcza tolerancji religijnej.Dowodził on, że zasada tolerancji wynika z samej istoty religii.Religia jest oparta na głębokim osobistym przekonaniu człowieka.Takiego przekonania nie można wymusić siłą ani prawem.Każdy musi więc sam rozstrzygać, czy i w jaki sposób chce czcić Boga lub bóstwa.Każda wspólnota religijna powinna się więc opierać na zasadzie dobrowolności, łącznie z prawem członków do jej opuszczenia.Człowiek powinien mieć prawo wyboru takiej wspólnoty religijnej, jaka mu odpowiada i jaką uznaje za słuszną.Locke postulował całkowity rozdział wspólnot religijnych i państwowych.Jurysdykcja państwa nie może sięgać w sferę przekonań i uczuć religijnych.Jakikolwiek nadzór państwa nad sferą życia religijnego obywateli prowadzi do obłudy i do konfliktów religijnych.Sama wspólnota religijna może ustanawiać własne prawa, łącznie z karaniem swoich członków za różne wykroczenia.Państwo nie może jednak ani stosować kar za wykroczenia religijne, ani propagować jakiejkolwiek religii.Liberalizm Locke'a wywarł duży wpływ na innych myślicieli oświeceniowych, m.in.na Woltera, a także na późniejsze dyskusje na tematy społeczno-polityczne.1 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl centka.pev.pl
.Poszukiwał takiego ustroju, który byłby najlepszy dla pojedynczego człowieka, czym dawał wyraz swojemu indywidualizmowi.Punktem wyjścia jego rozważań była refleksja nad tzw.naturalnym stanem człowieka.Locke uważał, że w stanie natury wszystkim osobom przysługują takie same prawa (egalitaryzm).Każda osoba ma zatem naturalne prawo do wolności w dysponowaniu sobą i swymi zdolnościami, do własności prywatnej i dysponowania nią wedle własnego życzenia.Stan natury występował w różnych okresach historii ludzkości i w różnych miejscach świata.Jest on jednak niemożliwy do utrzymania.Zasadniczym problemem ludzi żyjących w stanie natury jest brak instytucji sędziego, niezbędnej do rozstrzygania sporów i konfliktów.Chęć realizacji naturalnych praw przez każdego człowieka nieuchronnie bowiem prowadzi do konfliktów.Prawa poszczególnych osób zderzają się wzajemnie.Usunięciu trudności w organizowaniu życia społecznego w stanie natury służy ustanowienie społeczeństwa obywatelskiego.Oznacza to jednak rozstanie się ludzkości ze stanem natury.Ludzie zawierają umowę społeczną, na mocy której rezygnują z niektórych naturalnych uprawnień, po to, aby uzyskać zabezpieczenie innych.Umowa społeczna zobowiązuje tych, którzy ją zawierają do liczenia się z prawami innych osób.Ustanawia się też instytucję sędziego, przez co każdy człowiek zrzeka się prawa do samodzielnego rozsądzania sporów i wymierzania kary innym.Pozostałe naturalne prawa poszczególnych ludzi powinny pozostać nienaruszone.Locke swoją teorią umowy społecznej chciał pogodzić dwie tendencje: indywidualizm (zapewnienie praw każdej jednostce) oraz respektowanie porządku społecznego.Państwo jest tworem, które powstało na skutek umowy społecznej.Powinno się ono opierać na trzech filarach.Są nimi: władza ustawodawcza (legislatywa), wykonawcza (egzekutywa) i federatywna, która decyduje o wojnach lub przymierzach z innymi społeczeństwami.Ważną zasadą w filozofii politycznej Locke'a była zasada tolerancji, zwłaszcza tolerancji religijnej.Dowodził on, że zasada tolerancji wynika z samej istoty religii.Religia jest oparta na głębokim osobistym przekonaniu człowieka.Takiego przekonania nie można wymusić siłą ani prawem.Każdy musi więc sam rozstrzygać, czy i w jaki sposób chce czcić Boga lub bóstwa.Każda wspólnota religijna powinna się więc opierać na zasadzie dobrowolności, łącznie z prawem członków do jej opuszczenia.Człowiek powinien mieć prawo wyboru takiej wspólnoty religijnej, jaka mu odpowiada i jaką uznaje za słuszną.Locke postulował całkowity rozdział wspólnot religijnych i państwowych.Jurysdykcja państwa nie może sięgać w sferę przekonań i uczuć religijnych.Jakikolwiek nadzór państwa nad sferą życia religijnego obywateli prowadzi do obłudy i do konfliktów religijnych.Sama wspólnota religijna może ustanawiać własne prawa, łącznie z karaniem swoich członków za różne wykroczenia.Państwo nie może jednak ani stosować kar za wykroczenia religijne, ani propagować jakiejkolwiek religii.Liberalizm Locke'a wywarł duży wpływ na innych myślicieli oświeceniowych, m.in.na Woltera, a także na późniejsze dyskusje na tematy społeczno-polityczne.1 [ Pobierz całość w formacie PDF ]