[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Z buntownika występującego przeciw Bogu, zacznie wyznawać i głosić filozofię św.Franciszka.Ten etap, przynoszący pogodzenie się z Bogiem, uwielbienie piękna przyrody, widoczny jest w Hymnie św.Franciszka z Asyżu, O miłości wroga czy w tomie wierszy pt.Księga ubogich.Zło, nazwał Kasprowicz, rezultatem sprzeniewierzenia się człowieka Bogu, cierpienie - koniecznym warunkiem zrozumienia szczęścia.Najlepszym dowodem tej przemiany jest wiersz Przeprosiny Boga.Utwór jest opowieścią o staruszkach, którzy żyli w zgodzie z Bogiem, grywali z nim w karty, chodzili do karczmy, aż pewien uczony zarzucił im, że pospolitują Boga.Przerażeni staruszkowie są pewni, że Bóg ich opuścił.Lecz Bóg sam ich odnajduje i uświadamia, że uczony nie miał racji.Staruszkowie przepraszają Go teraz za przypuszczenie, że On mógłby ich opuścić.Poeta chciał w ten sposób wyrazić myśl, że Bóg rozumie każdego człowieka i jest mu bliski, a on powinien sam do Niego dojść i powinien okazywać wiarę w taki sposób, który jest szczery i prawdziwy.Leśmian.Dusiołek.Dusiołek to uosobienie zmory sennej, lęków i obaw, które opadają na człowieka.Oto chłop przysnął sobie pod drzewkiem i napadł go taki Dusiołek, i tak dusił, aż coś warkło w chłopie.Po przebudzeniu chłop na wzór mickiewiczowskiego Konrada i Kasprowskich hymnów występuje do Boga z pretensjami.Nie dość ci, żeś potworzył, mnie, szkapę i wołka, jeszcze musiał takiego zmajstrować dusiołka.Podmiot oskarża Boga za zło i ciężar psychiczny człowieka, bo je potworzył.Trupięgi.Człowiek buntujący się przeciwko Bogu.Hanna Krall Zdążyć przed Panem Bogiem Utwór między innymi przekazuje myśl, że to Bóg zsyła chorobę, bo decyduje o życiu lub śmierci.„Romantyczne i współczesne myślenie o wolności.Rozważ problem na wybranych utworach literackich”I.W czasach zagrożenia lub utraty suwerenności państwa poeci podejmują walkę o uzyskanie wolności i ocalenie wartości narodowych.Literatura wówczas nacechowana jest patriotyzmem, walką o wolność za wszelką cenę - nawet za cenę życia.Literatura ta zajmuje się aktualnymi tematami z życia, a twórcy otrzymują nową rolę polegającą na nawoływaniu do walki i mobilizacji całego narodu.Temat wolności widoczny jest w wielu utworach, często też stawiany jest jako nadrzędny cel życia.Ojczyzna pojmowana jest nie tylko w kategoriach obywatelskiej służby ale także w kategoriach uczuciowych i emocjonalnych.Zarówno w romantyzmie jak i we współczesności poruszane są tematy narodowo wyzwoleńcze, będące odpowiedzią na utratę niepodległości w 1795r., kiedy to Polska zniknęła z map Europy i żyła jedynie w sercach i umysłach Polaków.Mówią o tym słowa dzisiejszego hymnu narodowego: „Jeszcze Polska nie umarła póki my żyjemy”.Także we współczesności suwerenność Polski została zachwiana przez co w literaturze obydwu epok dostrzegane jest podobieństwo.II.Romantyczne i współczesne myślenie o wolności.1.Romantyzm epoką dążeń niepodległościowych:a) myślenie o wolności u wielu poetów łączyło się z tęsknotą za krajem ojczystym, w którym nie było im dane żyć i tworzyć:- „Sonety krymskie” odzwierciedleniem uczuć samotnego podróżnika, który musiał opuścić ojczyznę i zniechęcony do życia i świata znalazł się na obcej ziemi.- „Jedna już tylko jest kraina taka,W której jest trochę szczęścia dla PolakaKraj lat dziecinnych.On zawsze zostanieŚwięty i czysty jak pierwsze kochanie”.Tak mówi o swej ojczyźnie Adam Mickiewicz w wielkiej epopei narodowej „Panu Tadeuszu”.W inwokacji tego utworu nawiązuje do uczucia jakie wywołała w nim utrata ojczyzny.- utrata ojczyzny i świadomość niedoli emigranta oraz brak nadziei na powrót do kraju tematem „Hymnu” Juliusza Słowackiego „Smutno mi Boże”:„Żem prawie nie znał rodzinnego domu,Żem był jak pielgrzym, co się w drodze trudziPrzy blaskach gromu,Że nie wiem, gdzie się w mogiłę położę,Smutno mi Boże”.b) Konieczność działania w imię wyższych celów gdyż:„ten szczęśliwy, kto padł wśród zawodu.Jeżeli poległym ciałem dał innym szczebel do sławy grodu”.Preferencja postawy aktywnej.c) Czynny udział Konrada Wallenroda w walce o wolność będącej miernikiem szczęścia: „Szczęścia w domu nie zaznał bo go nie było w ojczyźnie”.d) Romantyczne myślenie o wolności często łączyło się z mesjanizmem - poglądem historiozoficznym przypisujący jednostkom lub narodom szczególne posłannictwo wobec ludzkości na wzór losów Chrystusa - Mesjasza.Mesjanizm w widzeniu księdza Piotra.W „Księgach narodu i pielgrzymstwa polskiego” zawarte zostało mesjanistyczna postawa, iż naród polski wywiedzie narody europejskie z niewoli spełniając analogiczną rolę jak Chrystus w stosunku do narodu żydowskiego.Księgi kończą się litaniem do Boga o wojnę powszechną za wolność ludów.e) Podporządkowanie wszystkich sfer życia Konrada z „Dziadów cz.III” oraz tytułowegobohatera „Kordiana” Juliusza Słowackiego dążeniom do uzyskania wolności.Słowacki neguje jednakże postawę takich bohaterów a przede wszystkim ich samotność w działaniu.f) Jacek Soplica nowym typem bohatera romantycznego, który dowodzi, że jedynym skutecznym sposobem walki o wolność jest walka całego narodu.g) Klęska powstania styczniowego wywołuje w poetach postawę rezygnacji i niewiarę w sens działania na podstawie utworu: „Polały się łzy” Mickiewicza.h) Uważając, iż powstania narodowe są niepotrzebne, Krasiński negował ideę walki zbrojnej o wyzwolenie narodu.Zalecał on cierpliwe czekanie w cierpieniu, doskonalenie moralne narodu do czasu, aż Bóg sam obdaruje Polaków wolnością.2.Temat wolności w literaturze wojennej:a) Podobne zdanie na temat zrywów narodowo-wyzwoleńczych miał współczesny poeta Jastrun uważający, że walka o niepodległość jest bezcelowa.Bohaterowie zostaną zapomniani, a na pierwszy plan wysunie się tragedia jednostki i problemy indywidualne [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl centka.pev.pl
.Z buntownika występującego przeciw Bogu, zacznie wyznawać i głosić filozofię św.Franciszka.Ten etap, przynoszący pogodzenie się z Bogiem, uwielbienie piękna przyrody, widoczny jest w Hymnie św.Franciszka z Asyżu, O miłości wroga czy w tomie wierszy pt.Księga ubogich.Zło, nazwał Kasprowicz, rezultatem sprzeniewierzenia się człowieka Bogu, cierpienie - koniecznym warunkiem zrozumienia szczęścia.Najlepszym dowodem tej przemiany jest wiersz Przeprosiny Boga.Utwór jest opowieścią o staruszkach, którzy żyli w zgodzie z Bogiem, grywali z nim w karty, chodzili do karczmy, aż pewien uczony zarzucił im, że pospolitują Boga.Przerażeni staruszkowie są pewni, że Bóg ich opuścił.Lecz Bóg sam ich odnajduje i uświadamia, że uczony nie miał racji.Staruszkowie przepraszają Go teraz za przypuszczenie, że On mógłby ich opuścić.Poeta chciał w ten sposób wyrazić myśl, że Bóg rozumie każdego człowieka i jest mu bliski, a on powinien sam do Niego dojść i powinien okazywać wiarę w taki sposób, który jest szczery i prawdziwy.Leśmian.Dusiołek.Dusiołek to uosobienie zmory sennej, lęków i obaw, które opadają na człowieka.Oto chłop przysnął sobie pod drzewkiem i napadł go taki Dusiołek, i tak dusił, aż coś warkło w chłopie.Po przebudzeniu chłop na wzór mickiewiczowskiego Konrada i Kasprowskich hymnów występuje do Boga z pretensjami.Nie dość ci, żeś potworzył, mnie, szkapę i wołka, jeszcze musiał takiego zmajstrować dusiołka.Podmiot oskarża Boga za zło i ciężar psychiczny człowieka, bo je potworzył.Trupięgi.Człowiek buntujący się przeciwko Bogu.Hanna Krall Zdążyć przed Panem Bogiem Utwór między innymi przekazuje myśl, że to Bóg zsyła chorobę, bo decyduje o życiu lub śmierci.„Romantyczne i współczesne myślenie o wolności.Rozważ problem na wybranych utworach literackich”I.W czasach zagrożenia lub utraty suwerenności państwa poeci podejmują walkę o uzyskanie wolności i ocalenie wartości narodowych.Literatura wówczas nacechowana jest patriotyzmem, walką o wolność za wszelką cenę - nawet za cenę życia.Literatura ta zajmuje się aktualnymi tematami z życia, a twórcy otrzymują nową rolę polegającą na nawoływaniu do walki i mobilizacji całego narodu.Temat wolności widoczny jest w wielu utworach, często też stawiany jest jako nadrzędny cel życia.Ojczyzna pojmowana jest nie tylko w kategoriach obywatelskiej służby ale także w kategoriach uczuciowych i emocjonalnych.Zarówno w romantyzmie jak i we współczesności poruszane są tematy narodowo wyzwoleńcze, będące odpowiedzią na utratę niepodległości w 1795r., kiedy to Polska zniknęła z map Europy i żyła jedynie w sercach i umysłach Polaków.Mówią o tym słowa dzisiejszego hymnu narodowego: „Jeszcze Polska nie umarła póki my żyjemy”.Także we współczesności suwerenność Polski została zachwiana przez co w literaturze obydwu epok dostrzegane jest podobieństwo.II.Romantyczne i współczesne myślenie o wolności.1.Romantyzm epoką dążeń niepodległościowych:a) myślenie o wolności u wielu poetów łączyło się z tęsknotą za krajem ojczystym, w którym nie było im dane żyć i tworzyć:- „Sonety krymskie” odzwierciedleniem uczuć samotnego podróżnika, który musiał opuścić ojczyznę i zniechęcony do życia i świata znalazł się na obcej ziemi.- „Jedna już tylko jest kraina taka,W której jest trochę szczęścia dla PolakaKraj lat dziecinnych.On zawsze zostanieŚwięty i czysty jak pierwsze kochanie”.Tak mówi o swej ojczyźnie Adam Mickiewicz w wielkiej epopei narodowej „Panu Tadeuszu”.W inwokacji tego utworu nawiązuje do uczucia jakie wywołała w nim utrata ojczyzny.- utrata ojczyzny i świadomość niedoli emigranta oraz brak nadziei na powrót do kraju tematem „Hymnu” Juliusza Słowackiego „Smutno mi Boże”:„Żem prawie nie znał rodzinnego domu,Żem był jak pielgrzym, co się w drodze trudziPrzy blaskach gromu,Że nie wiem, gdzie się w mogiłę położę,Smutno mi Boże”.b) Konieczność działania w imię wyższych celów gdyż:„ten szczęśliwy, kto padł wśród zawodu.Jeżeli poległym ciałem dał innym szczebel do sławy grodu”.Preferencja postawy aktywnej.c) Czynny udział Konrada Wallenroda w walce o wolność będącej miernikiem szczęścia: „Szczęścia w domu nie zaznał bo go nie było w ojczyźnie”.d) Romantyczne myślenie o wolności często łączyło się z mesjanizmem - poglądem historiozoficznym przypisujący jednostkom lub narodom szczególne posłannictwo wobec ludzkości na wzór losów Chrystusa - Mesjasza.Mesjanizm w widzeniu księdza Piotra.W „Księgach narodu i pielgrzymstwa polskiego” zawarte zostało mesjanistyczna postawa, iż naród polski wywiedzie narody europejskie z niewoli spełniając analogiczną rolę jak Chrystus w stosunku do narodu żydowskiego.Księgi kończą się litaniem do Boga o wojnę powszechną za wolność ludów.e) Podporządkowanie wszystkich sfer życia Konrada z „Dziadów cz.III” oraz tytułowegobohatera „Kordiana” Juliusza Słowackiego dążeniom do uzyskania wolności.Słowacki neguje jednakże postawę takich bohaterów a przede wszystkim ich samotność w działaniu.f) Jacek Soplica nowym typem bohatera romantycznego, który dowodzi, że jedynym skutecznym sposobem walki o wolność jest walka całego narodu.g) Klęska powstania styczniowego wywołuje w poetach postawę rezygnacji i niewiarę w sens działania na podstawie utworu: „Polały się łzy” Mickiewicza.h) Uważając, iż powstania narodowe są niepotrzebne, Krasiński negował ideę walki zbrojnej o wyzwolenie narodu.Zalecał on cierpliwe czekanie w cierpieniu, doskonalenie moralne narodu do czasu, aż Bóg sam obdaruje Polaków wolnością.2.Temat wolności w literaturze wojennej:a) Podobne zdanie na temat zrywów narodowo-wyzwoleńczych miał współczesny poeta Jastrun uważający, że walka o niepodległość jest bezcelowa.Bohaterowie zostaną zapomniani, a na pierwszy plan wysunie się tragedia jednostki i problemy indywidualne [ Pobierz całość w formacie PDF ]